De krant als omlijsting

 

Kranten zijn om te lezen, zou je denken. Met groot nieuws en de gebeurtenissen van de tijd op de voorpagina . . . Mis !
Soms diende de titelpagina van een krant een heel ander doel. In het Frankrijk van de late 19de eeuw en het begin van de 20ste eeuw hebben de producenten van postkaarten de krant als omlijsting gebruikt: de titelpagina's van roemruchte kranten als L'Aurore, Le Figaro en Le Petit Parisien werden gebruikt om postkaarten met de pin-up dames van die tijd te verkopen. Wie had gedacht dat er in een oude krant alleen maar vis te verpakken valt, heeft zich behoorlijk vergist! Tegenwoordig zijn we niet zo snel geschokt door wat bloot in of buiten de krant, maar in die tijd werden deze postkaarten wel degelijk als behoorlijk pikant ervaren.
Heeft dit misschien ook nog iets met krantenpromotie van doen? Jazeker, de directies van de als omlijsting gebruikte kranten hebben nooit bezwaren gemaakt; de oplagen van die postkaarten liepen in de vele tienduizenden en het werd gezien als gratis reclame.
Juist omdat de oplagen van die postkaarten zo groot waren, zijn ze nog gemakkelijk en niet al te duur te vinden. Misschien brengt dit u op een nieuw verzamelgebied.
Hieronder wordt een aardige selectie van deze pikante postkaarten getoond.

Door: Otto Spronk.